Zawieszenie

2000-2006 | silnik: S54
Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Zawieszenie

Post autor: kostek_ja » wt lip 08, 2008 19:38

Po kilku wizytach na torze stwierdziłem że mam za miękkie zawieszenie. Ale dopóki eMką jeździ na co dzień też mój ojciec to żadne przeróbki nie mogą zmniejszyć komfortu. Dlatego zastanawiałem się co mogę zmienić żeby samochód się nie przechylał (albo chociaż dużo mniej niż niż seryjnie) nawet na ostrych zakrętach.

Na początku myślałem nad kupnem zawieszenia gwintowanego. Z dużym zakresem regulacji i do tego łatwym w przestawianiu. Oczywiście wcześniej czy później takie zawieszenie znajdzie się w eMce, ale wówczas komfort będzie mniej istotny ;)

Teraz zastanawiam się nad wymianą stabilizatorów, ale nie jestem do końca pewny efektów jakie za tym idą.

Niestety wciąż wiem na temat zawieszenia mniej niż bym chciał. Zastanawia mnie co jeszcze można zmienić w zawieszeniu aby samochód się lepiej prowadził, nie przechylał a zarazem nie stracił i tak już nie wysokiego komfortu. Byłbym wdzięczny za pomoc.

Poza tym interesuje mnie co jeszcze mógłbym w zawieszeniu zmienić jak już przejmę eMkę (a wydaje mi się że nad tym zastanawia się nie jeden posiadacz M powera ;) ). To znaczy jak wygląda sprawa z rozpórkami, tulejami i innymi rzeczami w zawieszeniu.
Wydaje mi się że jest to ciekawy temat w którym każdy może się dowiedzieć czegoś nowego.

Wracając do stabilizatorów znalazłem coś takiego na stronie UUC:
Obrazek
http://www.uucmotorwerks.com/html_produ ... ption2.htm

I zastanawia mnie jakie stabilizatory są najlepsze do M3? Jakimi parametrami się charakteryzują itd? Na jakiej podstawie można ocenić które są lepsze nie testując ich? I jak faktycznie wpływają na przechyły nadwozia? I jeszcze byłbym wdzięczny za informacje na co wpływa regulacja w tych stabilizatorach od UUC.

Z góry dziękuje za pomoc.

Mam nadzieję że nikogo nie zanudziłem tak długim postem ;)
Ostatnio zmieniony wt lip 08, 2008 21:06 przez kostek_ja, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Maros
Posty: 2546
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
Auto: M5F10, M3E92, M3E46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zawieszenie

Post autor: Maros » wt lip 08, 2008 20:28

Wszystko co zrobisz z zawieszeniem zmiejszy jego komfort. Stabilizatory też.

Możesz jeszcze wymieni wszystkie gumy zawieszenia na twardsze.

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zawieszenie

Post autor: kostek_ja » wt lip 08, 2008 20:53

MaRoS pisze:Wszystko co zrobisz z zawieszeniem zmiejszy jego komfort
Dla mnie spadek komfortu oznacza słabsze wybieranie nierówności, a wydaje mi się że za wybieranie nierówności niemalże całkowicie odpowiadają amortyzatory i sprężyny, czy jednak się mylę?

Awatar użytkownika
Maros
Posty: 2546
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
Auto: M5F10, M3E92, M3E46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zawieszenie

Post autor: Maros » wt lip 08, 2008 21:10

mylisz się. Zwłaszcza na seryjnym zawiasie będziesz odczuwał powerflexy albo grubsze stabilizatory. Mówie to oczywiście przez pryzmat tego co napisałeś:
dopóki eMką jeździ na co dzień też mój ojciec to żadne przeróbki nie mogą zmniejszyć komfortu

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zawieszenie

Post autor: Marcin_Os » wt lip 08, 2008 21:35

Stabilizatory aż tak komfortu nie pogarszają, oczywiście jeżeli jedzie się na wprost, w zakręcie samochód mniej się przechyla, więc jest twardszy i każdą dziurę będziesz czuł bardziej niż normalnie.
Stabilizatory spinają koła poprzez wahacze. Jak jedno koło trafi w dziurę, nierówność, itp. to zostanie to przeniesione na drugie koło, im grubszy stabilizator tym bardziej będziesz to czuł.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zawieszenie

Post autor: kostek_ja » śr lip 09, 2008 03:18

Nie wiem Os czy cię dobrze zrozumiałem, ale z tego co piszesz wynika że po zmianie stabilizatorów samochód będzie mniej komfortowy podczas jakiegoś zakrętu, łuku itd. A z faktu że na co dzień jeździmy właściwie tylko po prostych, ewentualnie delikatnych łukach, a zakręty bierzemy z małymi prędkościami to różnica będzie nieodczuwalna.
Marcin_Os pisze:Jak jedno koło trafi w dziurę, nierówność, itp. to zostanie to przeniesione na drugie koło, im grubszy stabilizator tym bardziej będziesz to czuł.
Może się mylę ale czy wówczas po prostu to się nie rozłoży na obydwa koła i będzie nawet łagodniej? Bo raczej "energia" tego wjechania w dziurę się nie zwiększy, tylko rozłoży ;)
MaRoS pisze:mylisz się. Zwłaszcza na seryjnym zawiasie będziesz odczuwał powerflexy albo grubsze stabilizatory. Mówie to oczywiście przez pryzmat tego co napisałeś:
dopóki eMką jeździ na co dzień też mój ojciec to żadne przeróbki nie mogą zmniejszyć komfortu
Wiesz, tylko że ja chcę żeby różnica była odczuwalna, bo jak nie będzie to lepiej nie tracić na to czasu i pieniędzy ;) . Nie wiem czy się do końca rozumiemy, ale chodzi mi o to żeby auto się mniej przechylało na zakrętach, a mimo to przyzwoicie wybierało nierówności (może być tylko na prostej ;) ). Wydaje mi się że można te dwie rzeczy pogodzić.

Kiedy testowałem EVO GT360 to moim zdaniem nadwozie przechylało się tak samo jak w eMce, a mimo to EVO zdecydowanie gorzej wybierało nierówności. Dlatego chciałbym jak najbardziej zmniejszyć przechyły nadwozia jak najmniejszym kosztem wybierania nierówności.

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zawieszenie

Post autor: Marcin_Os » śr lip 09, 2008 19:05

kostek_ja pisze:Nie wiem Os czy cię dobrze zrozumiałem, ale z tego co piszesz wynika że po zmianie stabilizatorów samochód będzie mniej komfortowy podczas jakiegoś zakrętu, łuku itd. A z faktu że na co dzień jeździmy właściwie tylko po prostych, ewentualnie delikatnych łukach, a zakręty bierzemy z małymi prędkościami to różnica będzie nieodczuwalna.
Marcin_Os pisze:Jak jedno koło trafi w dziurę, nierówność, itp. to zostanie to przeniesione na drugie koło, im grubszy stabilizator tym bardziej będziesz to czuł.
Może się mylę ale czy wówczas po prostu to się nie rozłoży na obydwa koła i będzie nawet łagodniej? Bo raczej "energia" tego wjechania w dziurę się nie zwiększy, tylko rozłoży ;)
Rozłoży się na obydwa koła, tyle, że więcej zostanie przekazane na drugie koło, co w sumie spowoduje większą odczuwalność tej samej dziury.
KAŻDA ingerencja w zawieszenie powodująca utwardzenie go, nie ważne czy będziesz jeździł po prostej czy w zakręcie, czy wolno czy szybko spowoduje zmniejszenie komfortu.

Tak czy inaczej, stabilizatory będą modyfikacją która najmniej Ci zabierze komfortu.

Jak na twoim miejscu zaopatrzyłbym się w pierwszej kolejności w dobre opony na tor. Więcej to Ci pomoże niż stabilizatory.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Awatar użytkownika
Maros
Posty: 2546
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
Auto: M5F10, M3E92, M3E46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zawieszenie

Post autor: Maros » śr lip 09, 2008 19:12

Marcin_Os pisze: Jak na twoim miejscu zaopatrzyłbym się w pierwszej kolejności w dobre opony na tor. Więcej to Ci pomoże niż stabilizatory.
Amen!

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zawieszenie

Post autor: kostek_ja » śr lip 09, 2008 21:01

Dzięki za pomoc.
Marcin_Os pisze:Jak na twoim miejscu zaopatrzyłbym się w pierwszej kolejności w dobre opony na tor. Więcej to Ci pomoże niż stabilizatory.
Jeżeli chodzi o kręcenie dobrego czasu to na pewno ;) Ale mi jednak chodzi o zredukowanie przechyłów nadwozia co zwiększy komfort jazdy po torze bo nie będę się bał dachu. Oczywiście strach przed dachem rzadko się zdarza ale ogólnie nie lubię tego uczucia jak samochód się buja ;)

Awatar użytkownika
Maros
Posty: 2546
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 23:00
Auto: M5F10, M3E92, M3E46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zawieszenie

Post autor: Maros » śr lip 09, 2008 23:59

dlatego nie chcesz przechyłów bo się boisz dacha :?: No teraz to mnie rozwaliłeś :lol:

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zawieszenie

Post autor: Marcin_Os » czw lip 10, 2008 00:03

kostek_ja pisze:Dzięki za pomoc.
Marcin_Os pisze:Jak na twoim miejscu zaopatrzyłbym się w pierwszej kolejności w dobre opony na tor. Więcej to Ci pomoże niż stabilizatory.
Jeżeli chodzi o kręcenie dobrego czasu to na pewno ;) Ale mi jednak chodzi o zredukowanie przechyłów nadwozia co zwiększy komfort jazdy po torze bo nie będę się bał dachu. Oczywiście strach przed dachem rzadko się zdarza ale ogólnie nie lubię tego uczucia jak samochód się buja ;)
Dobra rada:
zacznij od opon a zmienisz zdanie.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zawieszenie

Post autor: kostek_ja » czw lip 10, 2008 03:39

dlatego nie chcesz przechyłów bo się boisz dacha :?: No teraz to mnie rozwaliłeś :lol:
Może ja jakiś strachliwy jestem :grin: . Ale redukcja przechyłów niewątpliwie poprawiłaby mój komfort psychiczny ;)
Marcin_Os pisze:Dobra rada:
zacznij od opon a zmienisz zdanie.
Slicki?

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zawieszenie

Post autor: Marcin_Os » czw lip 10, 2008 09:40

Slicki, slicki.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Awatar użytkownika
jackson
Posty: 361
Rejestracja: czw lis 15, 2007 00:56
Auto: M3 E92
Lokalizacja: Radom

Re: Zawieszenie

Post autor: jackson » czw lip 10, 2008 15:42

Sliki poprawią czas. Ale do dachu wcale nie będzie dalej ;)

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zawieszenie

Post autor: kostek_ja » czw lip 10, 2008 16:38

jackson pisze:Sliki poprawią czas. Ale do dachu wcale nie będzie dalej ;)
Też mi się tak właśnie wydaje :grin:

jackson, a jak się sprawuje twój tein?

ODPOWIEDZ